Lektion i Fighting Game

I dette kursus vil eleverne lære mere om genren “Fighting Games”. Metoden til at lære mere i dette 1,5 times kursus, er ved at spille en masse og undervejs samt senere svare på spørgsmålene. Imens eleverne venter på at spille og ser på andre fra klassen, vil underviseren kommentere på vigtige elementer.  Underviseren vil også vejlede og vise hvordan du oplever spillene på forskellige måder. Det er en genre, som kan have forskellige udtryk, forskellige niveauer af vold og vidt forskellige karakterer, men alligevel, så har de en masse til fælles. Hvis der er stemning for det, så kan det være en god ide, at lave en konkurrence de sidste 20 minutter. På den måde, vil holdet klassen have et formål med at lytte til tips og tricks.

 

Spil vi spiller (24/8-2016):

Arcade: Virtua Fighter 2

Amiga 1200: IK+

Game Boy Advance SP: Tekken Advance (1-player)

Game Cube: Super Smash Bros Melee

Playstation 1: Rival Schools

Playstation 2: Tekken Tag Tournament

Playstation 3: Soul Calibur V (reservér)

Playstation 4: Mortal Kombat X (reservér)

Super Nintendo: Street Fighter 2

Wii: Guilty Gear XX Accent Core Plus (reservér)

XBox: Dead or Alive 3

XBox: 360 Marvel vs Capcom (reservér)

 

Covers af de 12 spil vi skal spille:

84761-dead-or-alive-3-xbox-front-cover Super_Smash_Bros_Melee_box_art 9384_front MK X vf2-fly6 soul_calibur_v_final_t_360 93518_front cover_large 10523-Folder 37485-Rival_Schools_Evolution_[U]-1 Marvel-vs-Capcom-3_ESRB_X360 Tekken_advance

 

Back-up spil:

XBox 360: Ultra Street Fighter IV

XBox 360: Naruto Shippuden – The Broken bond

XBox 360: Naruto Shippuden – Ultimate Ninja Storm 2

Playstation 2: King of Fighters Collection

 

Ekstra spil:

Amiga: Street Fighter II (spillet med een knap)

 

Klassiske Fighting Games titler:

  • Karate Champ

Spillet der ofte kaldes for det første rigtigt populære Fighting Game. Styres  med dual-josticks, altså kun joysticks og ingen knapper. Konkurrence-formen er “bedst ud af tre” og spillet har også bonus baner. Det er først i den senere Karate Champ – Player vs Player at man får lov at spille imod en ven på samme tid.

Flere:

  • The Way of the Exploding Fist
  • International Karate (IK+)
  • Street Fighter
  • Mortal Kombat
  • The King of Fighters
  • Tekken
  • Virtua Fighter
  • Super Smash Bros
  • Marvel vs Capcom
  • Guilty Gear
  • Killer Instinct
  • Dead or Alive
  • Soul
  • Yie Ar Kung-Fu

 

Controls:

Særligt for fighting games, så spiller man oftest med et “Fight Stick”. Det ligner det controlpanel som sidder på en arkademaskine. Hardcore fighting gamers udskifter gerne knapper og joystick så højde, blødhed, form, farve osv. passer dem.

Eksempel på arkademaskiner:

1048924503 control_panel fc014ad2 tekken3

 

Eksempler på fight sticks:

1232124901-PS3-Street-Fighter-IV-FightStick MKE-FightStick-KE-PS3-01-lg  1020x574_wht_orange  steamworkshop_webupload_previewfile_275142463_preview (1)

(nogle PC-gamers vælger helt at undlade joysticket og har kun knapper på pladen)

 

Spørgsmål/Lektier:

Du behøver ikke besvare dem alle. Nogle af dem kan du nok bedst svare på, lige efter du har spillet. Andre kan være gode at svare på, når du har prøvet alt og er kommet hjem.

Hvad skal man i spillet?

Hvordan vinder man?

Hvad kan spillerne som man/du normalt ikke kan i den virkelige verden?

Hvordan bliver man god til et kamp spil?

Hvor mange spillere kan der typisk spille på samme tid?

Hvor mange runder spiller man imod hinanden?

Har spillerne samme energi til at starte med?

Hvilket spil indeholdte mest vold? Uddyb hvorfor.

Forklar, hvorfor “tiden” kan bruges som en fordel.

Spiller du i 1. eller 3. person?

Hvordan blev du bedre til at spille?

 

Ekstra (svære) spørgsmål

Hvad er foreskellen på et VS (versus) og et co-op (cooperative)

Hvad er en power bar?

Hvad er forskellen på en controller med et D-pad og et joystick?

Hvad er et “special attack”?

Der findes forskellige “modes” dvs. måder at spille, beskriv:

  • Arcade
  • VS Battle
  • Time Attack
  • Survival
  • Tag Battle
  • Vs Tag Battle
  • Practice
  • Story mode

– Mere info om “mode” her: http://eng.tekkenpedia.com/wiki/Tekken_5

 

Meget svært spørgsmål:

Hvad er forskellen mellem en combo og et special attack?

Beskriv 3D fornemmelsen i nogle af spillene.

Hvad er en “Button Masher”?

 

 

 

BONUS

Beat’em Up:

Sideløbende med “Fighting Game genren” finder vi “Beat’em up” spillene.  Oversat kan man sige, at genren beskrives som: “Slå dem ned“. Du er altid helten og dem du slås imod, er de onde som styres af computeren. Det første anerkendte “beat’em up” spil er spillet “Kung-Fu Master” (1984). Dette spil er baseret på en Chackie Chan “Wheels on Meals”. Spillet indeholder mange af de elementer som vi stadig bruger til at beskrive “Beat’em up” genren med i dag.  Dog er “Kung-Fu Master” kun et 1-player spil. Mange “Beat’em ups” tillader typisk at man kan være to spillere – nogle tillader endda flere. Når man slås side om side, altså hjælpes ad, så er spillet et “co-op” spil. Spil hvor man er imod hinanden er et “versus” spil, typisk forkortet “vs”.

 

Karakteristika for “Beat’em Up”:

“Side-scolling”,hvor skærmen fortsætter sammen med spilkarakteren. Når man når til den ene side af skærmen, så kan man fortsætte uden at alt på skærmen ændres. Super Mario er et “platforms-spil” som også bruger sidescrolling og giver en følelse af, at spillet er uendeligt langt.

Antal spillere: En eller flere, typisk 2.

Modstanderen er computeren.

Redskaber: Våben og/eller kampsport.

Co-op.

Double Dragon afslutter med kampscene

Tid: Ja.

Energi: Lifebar og/eller liv

Power-ups: Ja, typisk våben man finder på jorden eller ved at smadre elementer i spillet.

 

Analysér

Double Dragon (Beat’em Up) & Street Fighter II (Fighting Game) cover

Ddragon_chirashiStreet_Fighter_II_Japanese_flyer