Lektion i Platformspil

Indhold:

Introduktion til genren

Genrespil vi skal spille (inkl. konsoloversigt)

Spørgsmål

Opgaver

 

Introduktion til genren

Kort beskrivelse af platform-genren:

Platforms genren startede i 80erne, og omfatter spil hvor man typisk skal hoppe fra den ene platform til den anden. Du kender det sikkert fra Super Mario og ved hvor vigtigt det er, at man lander rigtigt. I midt 90erne dukkede der også populære 3D platformsspil op så som Super Mario 64 (1996) og Crash Bandicoot. “Platform” er både en selvstændig genre, men kan også bruges til at beskrive spilelementer i andre spil. Contra er  et “Run and Gun” spil der har platforms elementer. Det vil sige, at spil som primært handler om at klare opgaver ved hjælp af et våben eller løse nogle puzzles, kan stadig godt have udfordringer i. som vi kender fra platformgenren.

Genren var engang den mest dominerende, overall, det vil sige, at platformspil var dem der var flest af. Der har ikke været en genre siden, som har opnået samme popularitet.

Andre navne for platformspil: Platformer,  platforming, jumping puzzles eller freerunning.

 

Anden betydning af ordet “platform”.

Når du søger på ordet “platform”, så har du måske oplevet, at der dukker en masse spillekonsoller op. “Platform” er nemlig ikke bare et udtryk for en spilgenre, men også en betegnelse for den hardwaretype som afvikler spillene. Det vil sige, at en Playstation er en platform til at spille playstation spil på og en Nintendo Ds er også en platform, hvor man kan spille fx skydespil på. Det er altså to forskellige betydninger for det samme ord, da vi enten taler om den fysiske platform som er de forskellige spillekonsoller/computere, men vi kan også tale om spilgenren: Platform som er både et særligt kendetegn/spilelement i forskellige spil og en hel genre for sig selv.

 

 

Genre spil vi skal spille

crash bandicoot Sonic-the-Hedgehog-Cover sonic-the-hedgehog-2-cover-art download (1) 35739-Super_Mario_All-Stars_(USA)-3 151161-Rayman_2_-_Revolution_(USA)-1470457469 Bubble_Bobble_Manual_front_cover b_MarioBros_Silver_front LIMBO Super_Mario_64_-_N64_-_Album_Art Super_Monkey_Ball_Boxshot pop-tg16 cover_large contra-usa msdos_Commander_Keen_4_-_Secret_of_the_Oracle_1991 220px-Frogger_game_arcade mega-man-4-usa-rev-a 1530e91a14399430686d088077f6f7a0 Jak_and_Daxter_-_The_Precursor_Legacy_Coverart The_Great_Giana_Sisters_Coverart

 

Super Mario 64 – første gang Mario blev 3D

Rayman PS2 Originalt tænkt som traditionelt 2D platformspil

Crash Bandicoot til PS1 fra da det var en ekslussiv titel til Playstation.

Sonic the Hedgehog 1, 2, og 3 til Mega Drive

Super Mario All-Stars til Super Nintendo (indeholder 4 Mario spil)

Bubble Bobble

Limbo (PC) – skabt af dansk spilfirma

Mario Bros (Atari 2600/Arcade)

Uncharted

Monkey Ball – forbedrede kirurgers evner

Contra (til NES)

Prince of Persia (PC)

Prince of Persia The Forgotten Sands (Wii)

Commando Keen

Frogger

Mega Man

Jak & Dexter

The Great Giana Sisters

 

Konsoller der bruges:

(Nintendo 8bit NES)

Amiga

Super Nintendo

N64

PC

Arcade

Atari 2600

Playstation 1

Playstation 2

Playstation 3

Playstation 4

Nintendo Wii

XBOX

Game Cube

 

OBS! Game Boy spil kan med fordel afvikles på en Super Game Boy som set nedenfor:

snes-super-game-boy

 

Spil der kan nævnes:

Great Gianna Sisters

 

 

Spørgsmål (kan tages i plenum)

Spørgsmål 1:

Kan platform spil være i 3D?

Svar:

Ja. Fx Super Mario 64

 

Spørgsmål 2:

Første gang vi møder Super Mario er i spillet Donkey Kong. Her hedder han ikek Super Mario. Hvad tror du han hedder?

Shooter Sam

Jumpman

Rolling Thunder

Svar:

Jumpman

 

Spørgsmål 3:

Hvilken funktion bruger man oftest? Tænk gerne på Mario fra spillet Donkey Kong, hvor han hedder “Jumpman”.

Hoppe

Skyde

Flyve

Svar:

Hoppe

 

Spørgsmål 4

Hvorfor tror du, at de første platformspil var i 2D og ikke 3D?

Svar:

Begrænsninger i hardwaren

 

Spørgsmål 5

Vælg et platformspil og beskriv:

Hvad er realistisk i spillet?

 

Hvad er urealistisk i spillet?

 

 

 

Spørgsmål 6:

Platformsspil er tit opkaldt efter den spilkarakter man styrer. Derfor er det okay, hvis du kun husker navnet på den figur du styrer.

Nævn 5 platformspil hvor der er vigtigt at man hopper. Nævn også mindst een konsol man kan spille spillet på.

– det er vigtigt, at man skal hoppe i spillene

1. Navn: ____________________________ Konsol(ler): ____________________________

2. Navn: ____________________________ Konsol(ler): ____________________________

3. Navn: ____________________________ Konsol(ler): ____________________________

4. Navn: ____________________________ Konsol(ler): ____________________________

5. Navn: ____________________________ Konsol(ler): ____________________________

Svar:

Donkey Kong

Super Mario

Crash Bandicoot

Sonic

Alex Kidd

(se listen med årstal nedenfor)

 

Opgaver (grupper eller individuel)

Opgave

Forbind årstallet med spilfiguren. Årstallet er tallet for det år, hvor spilfiguren blev udgivet, altså det årstal, hvor man første gang så spilfiguren:

 

platformspilkaraterogaarstalscreen

Download .pdf

 

Svar til arket:

1981 Super Mario (som Jumpman)

SuperMarioart

 

1986 Bubble Bobble (og Alex Kidd)

Bobarcade

 

1987 Mega Man (og The Great Giana Sisters)

Mega_Man_(Mega_Man_9)

 

(1989 Prince of Persia)

 

 

1990 Hugo (og Commander Keen)

HugoTroll

commanderkeen

 

1991 Sonic

sonic-pose

 

1995 Rayman

200px-R1_site_Rayman

 

1996 Crash Bandicoot

Crash1d

 

2001 Jak & Dexter

Jak_and_Daxter_from_PSAS_render

 

2010 Limbo

anonymous-hero

 

Opgave 2:

Tegn et platforms spil. Det må gerne være som “tændstikmand”. Husk “platforme”!

 

Opgave 3 (opfind og analysér)

Tegn din egen platformsfigur & overvej:

  • Hvad hedder din spilkarakter?
  • Er det et dyr, mennesker, begge dele eller andet?
  • Hvilket køn er karakteren?
  • Er der en grund til dit valg af farver?
  • Kan din spilkarakter noget særligt?
  • Hvilket spilfirma står bag?
  • I hvilket univers/miljø/omgivelser spiller man?
  • Vil din spilkarakter egne sig til 8bit & 16bit?
  • Beskriv foreskellen på, om spillet er i 3D eller 2D
  • Minder spillet om et andet spil? Hvis ja, hvilket?
  • Beskriv melodien i spillet
  • Beskriv hvordan melodien i spillet passer eller ikke passer til spillet
  • Hvem tror du der synes dette spil er sjovt og hvorfor? Tænk op alder, køn og evt. andet.

Det sker ofte, at spilkarakterne møder en modstander i slutningen af en level (spilbane). Denne modstander, kalder man tit for “Level-end Boss” eller “End Boss” (slutboss). Hvis din spilkarakter har en ærkefjende – altså en Level-End Boss – som man skal klare for at gennemføre spillet, hvordan ser den spilkarakter så ud?

Tegn din spilkarakters ærkefjende & overvej samme spørgsmål for ærkefjenden som du gjorde med spilkarakteren.

  • Altså, hvad hedder ærkefjenden?
  • Er det et dyr, menneske, begge dele eller andet?
  • Hvilket køn er karakteren?
  • Og fortsæt rækken af spørgsmål som tidligere …

 

 

Spilteknisk tilgang til analyse:

Super Sonic Opgaven (uddel ark på stedet)

supersonicscreen

Download: Super Sonic Opgaven (klik)

Sonic_Series_Logo Supermario3ds
 sonic-pose            SuperMarioart
To af spilhistoriens mest velkendte platformsfigurerer og maskotter, hedder Sonic og  Mario. Lad os finde forskellen imellem de to:

 

1) Beskriv: Hvilke farver er der brugt til at lave de to spilfigurer (sæt ring)?

Sonic:   Blå, Grøn, Rød, Pink, Gul, (lyse)brun, Orange, Lilla, Sort, Grå & Hvid

Mario: Blå, Grøn, Rød, Pink, Gul, (lyse)brun, Orange, Lilla, Sort, Grå & Hvid

Svar:

Sonic:   Blå, Grøn, Rød, Pink, Gul, (lyse)brun, Orange, Lilla, Sort, Grå & Hvid

Mario: Blå, Grøn, Rød, Pink, Gul, (lyse)brun, Orange, Lilla, Sort, Grå & Hvid

 

2) Hvilke farver har de til fælles?

Sonic & Mario: Blå, Grøn, Rød, Pink, Gul, (lyse)brun, Orange, Lilla, Sort, Grå & Hvid

Svar:

Blå, Rød, (lyse)brun, Sort, Grå & Hvid

Tager man Sonics logo med, så har de også gul til fælles

 

3) Hvem er hurtigst (sæt ring)?

Sonic eller Mario

Svar:

Sonic

 

4) I hvilket et af disse to kort, kan man selv vælge hvilken vej man vil tage?

sonic-the-hedgehog_bridge-map      Super_Mario_Bros._3_overworld_map

Sonic    eller    Mario

Svar:

Mario

 

5) Hvem er de to spilfigurer er et pindsvin og hvem er en italiensk blikkenslager?

Sonic er:

Mario er:

Svar:

Sonic er et pindsvin

Mario er en blikkenslager

 

6) Der sker noget særligt i Mario når man holder hoppeknappen nede, hvad er det?

Svar: Mario begynder at: ________________________

Svar:

Mario løber hurtigere

 

Når man trykker ned på D-pad i Sonic, så sker der noget særligt, hvad er det?

Svar: Sonic begynder at: ________________________

Ekstra svar: Når Sonic gør det, så sker der dette når han rammer en modstander: _________________________

Svar:

Sonic begynder at rulle (og kan rulle ind i modstandere uden at dø, men som samtidig dræber dem)

 

7) Hvad gør disse to?


tumblr_inline_mxqdwnUJrc1rpf0srRetro Coin

Ringen:

Svar:

Gør at Sonic kan tåle at blive ramt een gang.

Giver point.

Kan give ekstra liv.

 

 

Mønten:

Svar:

Point

Kan give ekstra liv

 

 

8) På mascotbilledet peger Sonic og Mario begge to. Beskriv deres udtryk

Sonic:

 

Mario:

 

 

9) Hvordan “dræber” man modstanderne i de to spil.

Bemærk at den ene kan samle ting op og den anden kan rulle. Begge to har altså deres specielle måder at “dræbe” på, men også en måde til fælles.

Sonics specielle måde(r):

Svar:

Ved at rulle

Ved at tage “TV med stjerner”

 

Marios specielle måde(r):

Svar:

Ved at samle modstandere og smide dem på hinanden

Ved at tage stjernen der gør ham udødelig i nogen tid.

 

Begge to kan “dræbe” ved at:

Svar:

Hoppe på modstanderne

 

 

10) Når man rammer modstandere i de to platformspil, så sker der noget. Hvad er det?

Sonic:

Svar:

På Master system mister han alle ringene

På Mega Drive mister han alle ringene men man kan samle nogle op igen.

 

Mario:

Svar:

Han bliver mindre.

 

X) Bonus spørgsmål (du må gerne google til dette):

Hvordan får man ekstra liv i spillene:

Sonic

 

Mario

 

 

Ekstra Opgave:

Hvad er forskellen på de to Prince of Persia spil?