Tema: Konsoller Lektion 1 af 6

1047px-MS_word_DOC_icon.svg Hent første lektion som printklar-udgave til Word

  1. eFag – Forside for Spillekonsoller tema
  2. eFag – lektion 1

Online Lektion 1 ud af 6:

Klik for at komme til:

 

Tema: Spillekonsoller (de 6. generationer)
Praktisk
Lektion 1 ud af 6
Alderstrin 10-13 år
Tid: 1,5 time (eller mere)
Redskaber: Computer til min halvdelen af holdet.
Maskiner: Pong-klon & Simon Says (sidste ikke stærkt nødvendig)
Udprint af ark til hele holdet (gerne en mappe da det er første gang)

 

Tidsplan:                                                                       Indhold:

(15 min)

 

5 min.

 

 

 

 

10 min.

Intro til faget:

 

–          Tema: Konsollerne de 6 generationer

–          Spilhistorie

–          Spilanalyse

–          Spilteknik (Pong maskiner)

 

Plenum:

Spørgsmål 1: Hvilke spillekonsoller kan I nævne?

Spørgsmål 2: Hvad er forskelligt ved spillene på PCere og på konsollerne?

Spørgsmål 3: Hvilke forskellige styreredskaber til at spille, kender i OG hvad er det redskab især godt til?

 

(31 min)

 

5 min

 

2 min

 

 

 

2 min.

 

 

2 min.

 

 

 

5 min

 

15 min

 

 

 

 

undlad

 

 

 

undlad

 

undlad

 

 

undlad

 

 

undlad

 

 

 

 

 

 

(30 min.)

 

 

 

 

 

 

 

(30 min).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Husk

Spilhistorie

 

Oplæg

 

Spørgsmål: Hvis du skal tegne vektorgrafik på et stykke papir, hvilket værktøj fra matematik skal du så bruge?

Svar: Linial.

 

Spørgsmål 1: Hvilket år kom Ralph H. Baer på ideen med videospil til hjemmebrug?

Svar: Det står i teksten!

 

Spørgsmål 2: Gæt hvor mange år der skulle gå fra Ralphs ide til Magnavox udgav den første videospils konsol.

Svar: 21 år

 

Gennemgang af de 3 designs

 

Opgaven:

Tegn de tre forskellige versioner af Odyssey som Ralph H. Baers har haft på tegnebordet.

Hint: Den første blev ikke udgivet, den anden gjorde og den tredje var en videreudvikling som heller ikke blev til noget.

 

Spørgsmål: Man tænkte slet ikke på, at tilbyde mulighed for download dengang. Hvordan kan det mon være?

 

 

Spørgsmål:

Kan man sige at hver kassette fungerede som de kontakter der skulle være bygget ind i konsollen ved første design?

Svar: Ja, ifølge kilder online kan man sige at kassetterne aktiverede derfor de spil som var bygget ind i konsollen fra starten, uden mulighed for videre variation.

 

Ekstra opgave:

Magnavox Oddyssey blev solgt med et gennemsigt plastik overlay man lagde hen over skærmen. Det kunne ikke strækkes i størrelse. Tv-skærmen som lyste spillet op gennem dette plastik overlay og det lignede, at grafikken var i farver.

Spørgsmål: Når man skal producere (altså lave og sælge) sådan nogle stykker plastik, hvad tror I så der er problemet i de mange hjem?

Svar: Der findes mange TV-størrelser og blev kun produceret to størrelser af overlays.

 

 

 

 

Spilanalyse

 

1)    Søg på Atari Pong, beskriv hvordan spillet ser ud.

2)    Gå ud i grupper eller alene og lav en vejledning til hvordan man spiller Pong. Du kan søge på ”Atari Pong” på Youtube.

3)    Beskriv, hvordan spillet ville være anderledes, hvis man styrede med taster, joystick eller andet end en paddle.

 

 

Spilteknik

 

SPIL: Afprøv Simon Says

Bemærk Ralph H. Baer og udgivet 1978 og produceres stadig i dag.

 

SPIL: Afprøv en Pong-klon

Bemærk controller/paddle.

Spørgsmål: Hvorfor tror du, at bolden skifter retning alt efter hvor den rammer bjælken?

 

Udlevér lektionens ark fra timen til alle elever.

I alt: 106 min.


SPILHISTORIE

 

 

Første generation (evt. som højtlæsning).

Videospil dukkede allerede op i 1960erne, men hardwaren, dvs computerne, så noget anderledes ud, end dem vi spiller på i dag. Dengang fyldte computerne mere og kostede for meget til at kunne fungere som hjemmecomputere. Skærmene var heller ikke de typiske CRT monitors, det vil sige billedrørs TVer eller fladskærme som vi bruger nu, men derimod vektor skærme. Vektorskærme ligner lidt billedrørs TVer, men er designet til at vise punkter der forbindes af linjer, og dermed knivskarpt viser “billeder”/diagrammer/informationer af linier og net.

 

Fx sådan her (Battlezone, Atari, 1980):

Bradley_Trainer_screenshot

Spørgsmål: Hvis du skal tegne vektorgrafik på et stykke papir, hvilket værktøj fra matematik skal du så bruge?

Svar: Klik her for svar

Linial

 

Starten på videospil til hjemmet

Ralph H. Baer kom alligevel på ideen med videospil til hjemmebrug i 1951.

I de sene 60er (imens han stadig arbejdede for Sanders Associates) skabte Baer en serie af forskellige designs til videospils konsoller. Det ene design fik kælenavnet “Brown Box”, dvs. Brun Boks, og muliggjorde forskellige udgaver af spillet. Spilkonsollen blev præsenteret til forskellige TV producenter og Sanders Associates endte med en aftale med firmaet Magnavox.

 

Spørgsmål 1: Hvilket år kom Ralph H. Baer på ideen med videospil til hjemmebrug?

Svar: Det står i teksten!

 

Spørgsmål 2: Gæt hvor mange år der skulle gå fra Ralphs ide til Magnavox udgav den første videospils konsol.

Svar: Klik her for svar

21 år

 

 

Magnavox Odyssey:

 600px-Magnavox_Odyssey_Logo.svg

1920px-Magnavox-Odyssey-Console-Set

 

 

Magnavox Odysseys blev udgivet i 1972 og er den første videospils konsol som kunne tilsluttes et TV. Den viste sort og hvid grafik, men tilbød gennemsigtige farvede plastikoverlays til skærmen.

De tre designstadier for Magnavox Odyssey frem til udgivelsen:

 

Design 1:

Ralph H. Baers oprindelige design havde en række kontakter på selve konsollen som gav spilleren justeringsmuligheder og tillod at man tilføjede eller undlod elementer i spillene. Alt efter de indstillinger spilleren havde valgt, ville spillet imitere tennis, volleyball, hockey og “chase”.

 

Design 2:

Designet med kontakter på konsollen blev droppet til fordel for en Magnavox udgave, hvor man kan udskifte spil i form af cartridget/kassetter. Hver kassette havde sit eget spil indprogrammeret. Sådan er det også på stort set alle kassetter senere og sidenhen på CD-rom, DVD, Blu-ray, med mere – altså at de ikke har fysiske kontakter.

 

Design 3:

Baers havde et forslag til en version hvor det var kassetterne som havde kontakter/justeringsmuligheder, men det endelige design blev mere simpelt med kassetter man kunne sætte i hvor hver kassette havde et spil på sig.

 

Opgaven:

Tegn de tre forskellige versioner af Odyssey som Ralph H. Baers har haft på tegnebordet.

Hint: Den første blev ikke udgivet, den anden gjorde og den tredje var en videreudvikling som heller ikke blev til noget.

 

Hurtigt spørgsmål: Man tænkte slet ikke på, at tilbyde mulighed for download dengang. Hvordan kan det mon være?

 

(undlad) Spørgsmål:

Kan man sige at hver kassette fungerede som de kontakter der skulle være bygget ind i konsollen ved første design?

Svar: Klik her for svar

I følge kilder online kan man sige at kassetterne aktiverede de spil som var bygget ind i konsollen fra starten, uden mulighed for videre variation.

 

(undlad) Ekstra opgave:

Magnavox Odyssey blev solgt med et gennemsigtigt plastik overlay man lagde hen over skærmen. Det kunne ikke strækkes i størrelse. Tv-skærmen lyste spillet op gennem dette plastik overlay og det lignede, at grafikken var i farver.

(undlad) Spørgsmål: Når man skal producere (altså lave og sælge) sådan nogle stykker plastik, hvad tror I så der endte med at være problemet i de mange hjem?

Svar: Klik her for svar

Der findes mange TV-størrelser og blev kun produceret to størrelser af overlays.

 

 

SPILANALYSE

 

PONG

Selvom Magnavox Odyssey var først på markedet blev der “kun” solgt 100.000 enheder. Succesen for videospil til hjemmet kom med Ataris Pong maskine. Det er også Pong maskinen og dens mange forskellige kloner, vi typisk tænker på, som den tidligste computer i Danmark. I foråret 1975 måtte Magnavox acceptere Ataris andel af spilsalget og droppede Magnavox Odyssey til fordel for en mere skrabet udgave der udelukkende spiller Pong og hockey. Den nedskalerede version blev døbt The Odyssey 100.

 

Atari Pong er 2D

Genren er sportspil (bordtennis)

Syrereskab: Paddle

 

Opgaven:

  • Søg på Atari Pong, beskriv hvordan spillet ser ud.
  • Gå ud i grupper eller alene og lav en vejledning til hvordan man spiller Pong. Du kan søge på ”Atari Pong” på Youtube.
  • Beskriv, hvordan spillet ville være anderledes, hvis man styrede med taster, joystick eller andet end en paddle.

 

Ekstra spørgsmål (svært): Når konsollen kun havde meget simpel grafik, så kan man godt forstå, at det var begrænset, hvilke spilmuligheder konsollen tillod. Men hvad med senere konsoller, kunne de tillade præcis det man ville (fx 3D) eller hvordan vil du sammenligne Magnavox Odyssey med konsoller i dag?

Svar: Klik her for svar

Alle konsoller er begrænset i, hvad de kan. Som hovedregel kan de mere og mere med tiden og man kan sige, at de har flere og flere justeringsmuligheder eller kontakter indbygget, som programmørerne og spildesignerne kan aktivere og lege med.

 

 

 

 

SPILTEKNIK

 

SPIL: Afprøv Simon Says

Pocket_Simon_by_Milton_Bradley,_Copyright_1980,_Made_in_the_USA_(Handheld_Electronic_Game)

(denne/vores version er fra 1980)

 

OBS! Det er opfundet og udviklet af Ralph H. Baer and Howard J. Morrison og Lenny Cope. Simon Says blev udgivet første gang i 1978 og produceres stadig i dag.

 

SPIL: Afprøv en Pong-klon

SONY DSC

SONY DSC

 

OBS! Bemærk controller/paddle.

Spørgsmål: Hvorfor tror du, at bolden skifter retning alt efter hvor den rammer bjælken?

 

 

 

 

LEKTIER

Vælg opgave A, B eller C

Opgave A: Spillekonsollen Sega Master System havde et spil, hvor der faktisk var en ekstra justeringsmulighed i selve kassetten. Der var ekstra porte i spillets cartridge til ekstra joypads så flere spillere kunne deltage.

Spørgsmål: Hvad hedder spillet?

Hint: Det er nummer to sin i serie til Master System og man kører i små biler.

Opgave B: Find ud af noget mere om Pong til næste gang.

Opgave C: Forbered et lille oplæg om spilfirmaet Atari til næste gang.

OBS! Er opgaven for svær eller forstår du ikke hvad der menes, så vælg en anden.

 

Ord fra teksten:

Nye ord: Hardware = Fysiske del af computeren (forskellig fra spillene/grafikken som er software)

CRT monitor = Forkortelse af cathode ray tube – vi kalder det for et billedrørs TV.

Imitere = Når det prøver at ligne noget andet.

Cartridget/kassetter = Enhed til at gemme data og spil på. Minder meget om USB stik.

Justeringsmuligheder = At kunne ændre på det som foregår.

Elementer = Dele. Eller noget af det du ser i spillene. Et element kan være en spilkarakter.

Programmør = Den person, som via tekst, har ”kodet” spillet, så computeren kan udføre det den skal. Koderne kaldes også for kommandoer.