Tema: Konsoller Lektion 3 af 6

UNDER UDARBEJDELSE

3. generation

 

Wiki Links: 

 

Lektier fra sidst

  1. A) Fortæl om BIP BIP spil. Fortæl også, hvad LCD står for. Kunne man skifte spil på et BIP BIP spil som man kan med fx Nintendo 3DS?
  2. B) Find en hjemmeside, hvor man kan spille online udgaver af bip bil spil. Søg på Game & Watch LCD online games. Gem linket og vælg et sjovt et til næste gang.
  3. C) Find informationer om spillet Pitfall til Atari 2600

 

 

 

Spilhistorie

 

Fra Atari til Nintendo: Brænd broen og begrav den.

Atari 2600 blev allerede udgivet i 1977. For mange familier, var det svært at forestille, at man skulle investere – altså købe – en helt ny spillekonsol til sit TV på et senere tidspunkt. Man havde jo allerede denne spillekonsol og da det var 2. generation, havde man ikke mange gamle konsoller at samligne med. Det er en af grundene til, at mange blev ved med at købe spil til deres Atari 2600, i stedet for at købe en ny og mere “kraftig” spillekonsol. Samtidig gjorde det også, at spilfirmaerne blev ved med at lave spil til Atari 2600 spillekonsollen. Der blev udgivet mange spil, både sjove spil, men også kedelige og dårligt designede spil. Faktisk blev der lavet så mange dårlige spil, at man siger, at det var grunden til hvad man i Japan kalder Atari Shock og i Nord Amerika “Video Game Crash of 1983”. Man siger, at de mange dårlige spiloplevelser gjorde, at man ikke gad spille videospil mere.

Det var en alvorlig tid for spilmarkedet. Tænk, hvis man var holdt helt op med, at spille computerspil. Mange var af den opfattelse, at de havde oplevet, hvad elektroniske spil kunne tilbyde. Man kan sammenligne det med, hvis folk tænkte at nu havde man prøvet at spille med kort, men de nyeste kortspil var kedelige, så det gad man ikke længere.

Omsætningen for spilmarkedet toppede på omkring $ 3.2 milliarder i 1983, og derefter faldt til omkring $ 100 millioner i 1985. Det vil sige, at omsætningen – altså de penge der var i omløb – faldt næsten 97 procent. Vi kan næsten sige, at hvis man tidligere havde brugt 100 kr på et spil, så kan man kun give 3 kr nu. Men spillene, de skulle jo stadig koste det samme. Så mange synes at det var for dyrt, for noget så kedeligt.

 

Der var især to spil, som fik skylden for denne helt store nedtur.

E.T. var en kæmpe filmsucces, og mange ønskede sig spillet i julegave. Desværre pressede Atari på med at få det lavet færdigt til julegave ønskelisterne, så derfor blev det et meget “rushed” spil. Det vil sige, at programmøren skulle designe det hele, kode det, afprøve det og gøre det færdigt på langt under den halve tid. Det blev en kæmpe fiasko. Spillet gav ikke meget mening og folk blev så skuffede, at mange afleverede spillene tilbage til butikkerne. Atari endte med, at måtte begrave mange af de returnede/afleverede spil på en kæmpe skrotplads i ørkenen. De blev altså mindre værd end værdiløse.

 

Et andet spil, som der også var store forventninger til, var Pac Man. Arkadehallerne var populære samlingssteder for datidens gamere. Det var også smart, at have en konsol hjemme, som man kunne øve sig på, og så vise andre i arkadehallen, at man var dygtig og havde skills. Det vidste Atari, og de udgav gerne arkadespil, da de solgte godt. Pac Man var en enorm succes i arkadehallerne så det blev naturligvis også udgivet. Men kvaliteten, spiloplevelsen, den var langt fra den samme. Pac Man så anderledes ud, spøgelsene blinkede:

 

Pac-Man på Atari 2600

 

 

Pac-Man på arcade

pacman1

(ikke givet tilladelse til brugen af billedet)

Spørgsmål. 

Der er ét andet element - altså noget der er lavet - som er vigtigt for spiloplevelsen, men forskelligt i de to versioner?

Labyrinthen

 

Næste generation tager over.

Selvom Atari 2600 var en 8-bit maskine, så kom der en ny bølge af succesfullde 8-bits maskiner som bød på nye oplevelser. Og heldigvis, så mærkede vi faktisk ikke så meget til konsol crashed her i Danmark. Vi spillede meget videospil, på computere og ikke kun spillekonsoller. En meget populær computer hed Commodore 64, og mange brugte den stort set kun som spillecomputer. Derfor har vi denne spillecomputer med i vores kursus om spillekonsoller.

 

 

Commodore_logo.svg

Commodore-64-Computer

Nintendo vs SEGA

Der var nu alligevel to meget populære spillekonsoller som typisk havde hver deres gruppe af tilhængere. I dag har du måske hørt folk diskutere om XBox, Playstation eller Nintendo er bedst? Men tilbage i 80erne hvor 3. generations konsollerne herskede, der stod den helt store dyst mellem Nintendo og Sega. Nintendo havde deres velkendte maskot “Super Mario” og Sega havde først Alex Kidd, men senere den super hurtige Sonic.

 

Spørgsmål: Hvem er hvem?

Alex_Kidd_EnchantedCastle sonic-pose SuperMarioart

 

I Nord Amerika og Asien var Nintendo de mest populære, men Sega var faktisk den konsol som var aller mest populær i Europa, Syd Amerika og Oceanien/Australien.

Sega er desværre stoppet med at lave konsoller, og laver kun spil i dag. Men bare rolig, vi skal nok høre mere om Sega, da de var kæmpe store og havde stor betydning for gamers verden over.

Citat fra Wiki: The Master System was finally discontinued in the late 1990s but has continued to sell in Brazil through to the present day, while Nintendo Co., Ltd. continued to repair Famicom systems until October 31, 2007.[12][13][14]

 

De populære udgaver af 8-bit Nintendo og Sega

Nintendo_Family_Computer_logo144px-NES_logo.svg

1983

Famicom
download

 

Nintendo Enterinment System (NES)

NES-Console-Set

NES-101 (toploader)

SONY DSC

Sega-master-system-logo

1985

Klik for forgængeren SG-1000II modellen

 

320px-SG1000Mk2

Første Master System hed Sega Mark III blev kun udgivet i Asien

Mark_III_Logo

Sega_Mark_III

Sega Master System

Sega-Master-System-Set (1)

Sega Master System Mark II

Master_System_II

 

 

D Pad

dpadt

 

D-Pad står for “Directional Pad” og kaldes til tider også for “Control Pad”. Der har været mange forsøg på at finde en standard for hvordan man skulle bevæge objektet på skærmen. Nedenfor kommer vi ind på de mest populære udgaver af D-Pad og de første der prøvede at spille med et D-Pad var dem som spillede på arkademaskiner. Her oplevede de dog en lidt anden udgave af D-Pad end den vi typisk bruger i dag. På de første arkademaskiner var D-Pad nemlig designet som knapper.

Den første D-pad (UPLs Blockade fra 1976):

118124206137


Controlpanel fra SNKs Vanguard fra 1981
vanguardArcadeControls

 

I 1980 kom Mattels Electronic med en konsol ved navn Intellivision og den bød på første hjemmeversion af et D-Pad. Dette D-Pad lignede måske en drejeskive, men fungerede ved at man trykkede ned i kanten for at få figuren på skærmen til at bevæge sig. Der var hele 16 steder hvor man kunne trykke for at få figuren til at gå i en af de 16 retninger.

Intellivision-Console-Set

 

Den ligner nok mere mere det analogstik vi senere møder hos fx Nintendo 64 og Playstation:

1280px-N64-Controller-Gray 1280px-PSX-DualShock-Controller

 

Det populære kryds vi kender fra Nintendos bip-bip spils serie Game & Watch blev nu en del af de populære hjemmekonsollers styreredskab.

Yokoi’s design ville altså blive brugt som standard for alle de nye spil, som kom til hjemmekonsollen. Det blev en kæmpe succes. Nintendo kaldte det dengang for: “+Control Pad”.

 

 Nintendo Game & Watch:

Nintendo_Donkey_Kong_Game_and_Watch

Japanske Nintendo (NES) controller udkom i 1983

1280px-Famicom-Controllers

Amerikanske Nintendo (NES) controller udkom i Amerika 1985 og Europa 1986

SONY DSC

SEGA Maser System Mark III (Japan: 1985)

 

Sega_MarkIII_Joypad

 

Sega Master System Controller (Amerika: 1986, Japan & Europa: 1987)

SONY DSC

 

Bonus viden: Alle større spilfirmaer der lavede hjemmekonsoller valgte at deres styreredskab skulle have et D-pad. Sega døbte senere deres D Pad: “D button” til deres 4. generations controller.

Spørgsmål:

Det var ikke kun controllers til spil som benyttede sig af D-Pad. Remotecontrollers også kaldet fjernbetjeningen, har nolge gange også D-Pads. Kan du finde D-Pads på billedet?

Remote_controls (1)

 

Gæt: Hvor mange år er der imellem Nintendos Famicom controller med D Pad og Nintendo Wii I Pro controller med D Pad?


02a41jK+TGzztL
(ikke søgt tilladelse)
 

Svar

1983 – 2012 = 29 år

 

Spilanalyse

Lad os først se på hardwaren. Allerede nu kan du faktisk samligne med ældre generationer. Du kan måske huske at vi snakkede om Magnavox Odyssey som kunne spille Pong og andre spil hvor man lagde gennemsigtig plast henover skærmen, for at det lignede der var farver. Du husker også Atari 2600 fra sidst og starten af denne letion. Her er vi så kommet til Sega Master System:

  • Snak design af disse tre generationer
Magnavox Odyssey 1. generation Atari 2600 2, generation Sega Master System 3, generation
1920px-Magnavox-Odyssey-Console-Set Atari-2600-Light-Sixer-FL Sega-Master-System-Set (1)
  • Undersøg udviklingen af SEGA og Nintendo konsollernes design.
  • SG-1000II (3. gen men ikke populær) til Master System (via Mark III)
  • NES-101 og Sega Master System II
  • Sammenlign NES med Betamax/VHS med NES (hvordan loader man film/spil?):

NES-Console-Set Nordemende_spectra_V100Sharp_VC-H982_VHS_VCR  11669197176_da5e0db259_b

 

 

Scrolling

Som noget nyt, så blev scrolling en funktion mange spil benyttede sig af.

Når et spil bruger scrolling så betyder det for eksempel at skærmen kan fortsætte sammen med spilkarakteren. Du “scroller” også, når du læser tekst på hjemmesider, hvor teksten fylder mere end der kan stå på skærmen. Så scroller du ned uden at skifte hele skærmbilledet. I film følger kameraet typisk nogen af filmkarakterne og “scroller” altså med dem eller hen over landskabet. Til gengæld: Sidder du bagerst til et teaterstykke så kan det godt være at skuespillerne bevæger sig, men scenen er den samme. Når der er sceneskift viser man først scene 1 – tæppet kommer for – og så viser man scene 2. I film er det svært at vide hvornår scenerne skifter, da de glider mere sammen.

Det vil sige, at frem for kun eet skærmbillede (som står stille) begynder man nu at kunne spille spil, hvor skærmen fortsætter med med følge spilkarakteren. Det var ikke alle spil der valgte at scrolle og der var da også nogle spil tidligere som kunne finde ud af det. Men lad os se på et godt eksempel.

 

Eksempel:

Her er et eksempel på hvordan klassikeren Mario Bros og Super Mario Bros går fra fast/statisk skærmbillede til med den nye konsol at kunne dynamisk/scrolle med skæmbilledet:

2. generations fastløst skærmbillede og

3. generations scrolling funktion.

 


MarioBros Super Mario Bros Genesis_Mar29 0_33_11

(ikke givet tilladelse til brugen af billeder og video)

Spørgsmål:

Hvilke andre 2. generations spil havde et fastlås skærmbillede?

Svar

(udvalgte klassiskere)

  • Pac Man (faste labyrinther)
  • Space Invaders
  • Donkey Kong

 

 

Spørgsmål:

Hvilket andet spil fra 1976 bruger også dette D-Pad?

Game_and_Watch_Super_Mario_Bros

Svar

Blockade

 

Spørgsmål: Nintendo 8-bit fandtes i 3 udgaver. Den sidste udgave var NES-101. også kaldes toploaderen, og havde et ganske særligt joypad. Dette joypad – eller denne controller, blev kaldt et dogbone, hvorfor mon?

NES-101-Controller

 

Svært spørgsmål: Hvilket andet joypad er stærkt inspireret af dette dogbone?

Svar

 

SONY DSC

 

4. generations Nintendokonsollen, Super Nintendo.

 

Spørgsmål: Hvilket af disse to Commodore 64, 8-bit, spil har en fastlåst skærm og hvilket af disse spil, har en skærm med scrolling?

 

IK+ (International Karate Plus):

 

Renegade:

 

 

Svar

IK+ skifter ikke skærm og miljø på en glidende måde. Det gør Renegade. Renegade scroller.
OBS! Som du kan se, så var der altså stadig nogen som benyttede sig af fastlåst skærmbillede.

 

Analyse at Nintendo og Segas spilmaskotter:

Alle tre spil er af genren: PLATFORM SPIL, lad os se om vi kan finde flere ligheder eller forskelligheder:

 


Alex Kidd

  • Hvor gammel tror du spilkarakteren er?
  • Hvilken type er spilkarakteren, dvs. hun, kat, menneske, snemand, læge eller andet?
  • Hvorfor tror du spilfirmaet har valgt denne spilkarakter i starten?
  • Hvem henvender spilkarakteren sig til? Altså er det sjovest hvis man er dreng, pige, begge dele, 5 år, 20 år eller?
  • Er spillet 2D eller 3D?
  • Er der nogle power-ups?

 

Sonic

 

  • Hvordan minder dette spil om Alex Kidd?
  • Hvilken type er spilkarakteren, dvs. hun, kat, menneske, snemand, læge eller andet?
  • Hvorfor tror du spilfirmaet har valgt Sonic i stedet for Alex Kidd?
  • Hvem henvender spilkarakteren sig til? Altså er det sjovest hvis man er dreng, pige, begge dele, 5 år, 20 år eller?
  • Er spillet 2D eller 3D?
  • Hvilke magiske evner har spilkarakteren?
  • Er der nogle power-ups?

 

Super Mario

 

  • Hvor gammel tror du spilkarakteren er?
  • Hvilken type er spilkarakteren, dvs. hun, kat, menneske, snemand, læge eller andet?
  • Hvor kommer spilkarakteren fra spilhistorisk? Altså hvilket spil?
  • Hvorfor tror du spilfirmaet har valgt denne spilkarakter?
  • Hvem henvender spilkarakteren sig til? Altså er det sjovest hvis man er dreng, pige, begge dele, 5 år, 20 år eller?
  • Er spillet 2D eller 3D?
  • Hvilke magiske evner har spilkarakteren?
  • Er der nogle power-ups?

 

 

 

 

Lektier (vælg ud):

A: Læs og tag noter af Tidskriftkopi af: GamePlay artikel, Nintendo Entertainment System fylder 30 år 2013, årg 19, nr. 9 (2013)

Fortæl hvad der var interessant i artiklen.

B: Besvar så mange som muligt, eller vælg dem der passer dig bedst:

  1. Hvordan ser Super Mario ud og hvordan ser Luigi ud?
  2. Sonic er et dyr, men hvilket dyr er han?
  3. Super Mario skal nu redde Princes Peach, men hvad hedder hende han redder i spillet Donkey Kong?
  4. Find 5 populære spil til Nintendo NES hjemmekonsollen.
  5. Beskriv forskellene på de 3 Super Mario der blev udgivet til Nintendo 8-bit NES
  6. Forbered 1 minuts oplæg om Game Boyen som vi skal se på næste gang (4. generation)
  7. Svær: I Super Mario 2 kan man vælge 4 karakterer at spille med, beskriv hvad de har af specielle evner hver især. Hint, søg på Youtube.
  8. Beskriv genren: Platform.

C: Bonus lektie:

Tilbageblik: Der var alligevel nogen, som kunne programmere scrolling funktioner til 2. generations videospil. Det var svært, men nogle spil havde et game play, hvor der var scrolling i. Tænk tilbage på sidste lektion.

Spørgsmål: Kan du nævne et Atari 2600 spil, hvor der blev scrollet?

Svar
Atari 2600 spillet River Raid “scroller”, men det var ikke typisk.

 

 

Ordopslag:

Scrolling – frem for kun eet skærmbillede (som står stille) begynder man nu at kunne spille spil, hvor skærmen fortsætter med med følge spilkarakteren.

Game Play – forklaring kommer

Arkadehal – forklaring kommer

Power-up – forklaring kommer

Spilteknik

Udstyr: Vi spiller på NES og Sega Master System

Spil: Super Mario, Sonic og Alex Kidd

Snakker controllers, hastigheden i spillene, farverne, præcision, udfordringstyper. sværhedgrad og mere…

NES-Console-Set Master_System_II