Valgfaget

eFag – nyt valgfag om elektroniske spil
Velkommen til eFag, der er for de spillelystne og nysgerrige elever, som tør udfordres med et nyt og anderledes valgfag. Vi har udviklet og tilbyder valgfaget der handler om de elektronisk spil og det “at spille”. Vi lærer om spillenes digitale fremstilling (softwaren) og arbejder med de platforme spillene er tiltænkt (hardwaren). Det betyder i praksis, at vi spiller computerspillene, men også lærer mere om de elementer der indgår i spillene, hvornår spillet er produceret og hvorfor de pågældende elementer indgår i udtrykket. Eleverne vil, efter afsluttet forløb, besidde unikke kompetencer med praktiske færdigheder og teoretisk viden indenfor spilområdet. Faget er et oplevelsesfag, hvor eleverne selv afprøver spilkulturens mange elektroniske muligheder, men samtidig opnår forståelse for den sammenhæng og tidsperiode, spillene indgår i. Vi stiller spørgsmål som: Er grafikken god for sin tid? Kan man kalde dette spil eller måske hele spilserien for en klassiker? Hvis udtrykket er voldeligt, hvorfor er det så det og kunne det være designet anderledes? Vi undersøger hvad der er anderledes ved at spille på et tastatur med en mus, overfor de spil der opleves via joystick, touchpad, controller, paddle, Wii remote og mere. Med dette valgfag i skoletasken, er eleverne klædt på til at danne sig et kritisk overblik, over et utroligt populært, globalt og hurtigt udviklende medie.
Vi arbejder med de tre hovedområder: Spilhistorie, spilanalyse og spilteknik.

Næste gang:

Valgfaget kan temabestemmes og afvikles som en pakkeløsning for skoler i Gentofte kommune.
Sted: Vangede Spilbibliotek, Vangede Bygade 45, 2820 Gentofte
Underviser: Chrisstoffer Daniel Paluszewski / CDP@gentofte.dk
Antal deltagere: Maks 10 elever uden anden lærer, derefter op til 10 elever pr. ekstra lærer.
Alderstrin: Undervisningen kan tilpasses 6-10. kl.
Pris: Gratis
Udstyr: Vangede Spilbibliotek stiller spilleudstyr til rådighed, men egne bærbare computere/tablets anbefales.
Lektier i faget: Forventes, ja.

eFag som valgfag er anderledes fra billedkunst (med billedanalyse), mediefaget (med fokus på film) og andre øvrige valgfag, men ejer mange af de samme veldefinerede grundsten og metoder. Derfor har eFaget lænet sig op ad Mediefag B – stx , Juni 2013 Bekendtgørelse fra Retsinformation.dk da eFagets egen bekendtgørelse skulle udformes.

Valgfagets Bekendtgørelse findes her: http://www.efag.dk/index.php/bekendtgoerelse

 

Formål:

At give eleverne forståelse og en kritisk tilgang til spillenes udtryk, virkemidler og kategorier i relation til de teknologiske begrænsninger og krav i spillets pågældende historiske kontekst og i nyere tid. Eleverne vil få en både praktisk og teoretisk indsigt i både software og den hardware de afvikles på samt indsigt kulturens udvikling fra start til i dag. Eleverne opnår forståelse for spillet som selvstændigt medie og kan anvende dette medies egen terminologi.

 

Kompetencer

Der udvikles både en teoretisk analyse kompetence som er unik for spilverdenen, denne kan fx bruges i spilanmeldelser, spiljournalistik (opsøgende, historiske gennemgange/samligninger) og spiludvikling samt praktiske kompetencer i “gaming” for elever der ønsker at blive bedre til at spille og evt. deltage i eSport. Eleverne vil eje et overblik over den elektroniske spilhistorie udtrykt via softwaren og overblik over hvilke platforme softwaren er afviklet på. Med afsæt i spftware og hardware opnår eleverne indsigt og kritisk opmærksomhed på hvilke styreredskaber (controller, joypad, joystick, tastatur, trackball etc) der er valgt, når spilleren skal opleve og bruge spillet (fx Minecraft oplevet via tastatur på PC eller joypad på spillekonsol). Forståelsen for det elektroniske spil udtrykt i software, afviklet på særlig hardware platform og benyttet via særlig styreredskab vil give eleverne indsigt i kulturen opbygget om præcis disse kendetegn, der indenfor selvsamme spilkultur har særlige fællesskaber afhængigt af software, hardware og styreredskab. Finmotoriske opgaver, hukommelse, planlægning, overblik, tålmodighed og matematiske figurer indgår også som en naturlig del og træning i spilverdenen.

 

Valgfagets 3 hovedområder (spilhistorie, spilanalyse og spilteknik)

Spilhistorie

– Historisk gennemgang over de computere og spilmaskiner/konsoller (platforme) der har præget hardwarens udvikling fra 70erne frem til i dag.

– Det samme gør sig gældende med softwaren, dvs. spillene og styresystemerne (Amiga OS, MS DOS, Windows, iOS), der blev brugt på diverse platforme igennem tiden.

– Mere specifikt ser vi senere på udvikling af karakterer så som Link fra Zelda, Super Mario, Sonic, Pac Man og andre, samt hele spilserier så som Fall Out, Super Mario 1, 2, 3 frem til i dag, Street Fighter, Mortal Kombat etc.

Læs mere: http://www.efag.dk/index.php/bekendtgoerelse

 

Spilanalyse

– Med afsæt i spilhistorien undersøger vi spillenes udtryk. Vi undersøger mønstre, hånd/øje koordinations krav, grafik, lydeffekter og soundtrack, specielle virkemidler, inspirationskilder (andre spil, film, tegneserier), tilføjelser og fornyelser indenfor samme spilserie, sammenligning af spiltitler, karakterer, universer på tværs af platforme. Det munder ud i en nuanceret forståelse af “Game Play” og velbegrundet kritik af selvsamme.

– Det bliver muligt at få en begrebsforståelse af spilkategorier så som: First Person Shooter, Retro, Klassisk, Beat Them Up, Hack & Slash, Platform,

Læs mere: http://www.efag.dk/index.php/bekendtgoerelse

 

Spilteknik

– Den praktiske side af faget lader eleverne opleve spillene interaktivt. Det betyder, at eleverne spiller diverse populære og obskure spil fra computerspillets tidlige start til de nyeste titler vi kender i dag. Hertil opnår eleven kendskab til spil som opleves via controller, joypad, joystick, tastatur, touchscreen. Eleverne trænes i at blive bedre til at spille spillene. Eleverne bliver bedre til at opleve og forstå spillene, når de kender flere spiloplevelser, udfordringer, stilarter, spiludtryk etc.

Læs mere: http://www.efag.dk/index.php/bekendtgoerelse